1) spalovací motory
a) automobilový průmysl
Kopřivnice
- továrna Tatra
- 1897 - 1. automobil u nás pod názvem Präsident
Ignác Šustala - zakladatel kopřivnické Tatry - dříve výroba kočárů
Präsident byl experimentem: plány se zhotovily až dodatečně, řada zlepšení vznikla přímo při stavbě. Automobil vynikal luxusní a originální konstrukcí, čímž se odlišoval od Benzova vozu. Novinkou, použitou u automobilu vůbec poprvé byla ochrana předních kol okrasně tvarovaným nárazníkem.
Podvozek Präsidenta i karosérie typu Phaeton, vycházela z osvědčeného kopřivnického kočáru "Mylord". Pod sedadlem v zadní části - v prostoru, který u kočárů sloužil pro zavazadla - byl umístěn dvouválcový ležatý motor Benz o obsahu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o obsahu 23 l se nacházela pod předními sedadly.
Krátce po dokončení uskutečnil první vyrobený automobil ve dnech 21.-22. května 1898 propagační jízdu se čtyřmi pasažéry po vlastní ose z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h.
-
Mladá Boleslav
- továrna L+K ( Laurin a Klement): motocykly, automobily

V roce 1895 založili technicky zdatný zámečník Laurin a obchodně nadaný knihkupec Klement v Mladé Boleslavi firmu Laurin & Klement a začali vyrábět jízdní kola pod značkou Slavia. Výroba byla velmi úspěšná a brzy se firma rozrostla na 12 zaměstnanců. V další nově postavené výrobní hale pracovalo už 40 lidí.
Od roku 1899 začali vyrábět motocykly. Brzy se dostavily úspěchy na výstavách doma i v zahraničí, ale i ve sportovních soutěžích. V roce 1902 motocykly L&K slavily úspěch v závodu na trati Paříž - Vídeň. Trať byla dlouhá 1430 km a do cíle dojely jen stroje značky Laurin & Klement, a to bez poruchy a za 31 hodin. Úspěchy motocyklů byly tak velké, že se oba rozhodli zrušit výrobu jízdních kol a věnovat se plně motocyklům. V roce 1903 už měla firma asi 200 zaměstnanců a vyráběla přibližně 2000 motocyklů ročně.
V roce 1905 začala firma vyrábět automobily. V roce 1907 byla firma rozšířena, přeměněna na akciovou společnost a došlo ke zrušení výroby motocyklů. V roce 1912 byla k firmě Laurin & Klement připojena liberecká automobilka.
b) letectví
Zaměstnancem mladoboleslavské továrny Laurin a Klement byl strojní inženýr J.Kašpar
16.4.1910 uskutečnil Ing. Jan Kašpar první řízený motorový let v českých zemích v délce asi dvou kilometrů ve výši 20-25 metrů. V onu památnou sobotu před polednem se vznesl v Pardubicích s letadlem typu Blériot.
V tento významný den o 100 let později uspořádalo Sdružení aviatické pouti slavnostní vzpomínkový vzlet připomínající přelomovou událost českého letectví. Let se uskutečnil na pardubickém letišti přibližně v době Kašparova letu a jen nedaleko místa oné historické události.
V roce 1911 vzlétl s nově postaveným letadlem vlastní konstrukce, vybaveným motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil. S tímto letadlem plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejprve si vyzkoušel orientaci při letu na trati Pardubice - Chrudim a zpět, který uskutečnil 30. dubna 1911. Let trval 24 minut a 23 sekund a uskutečnil se ve výši 400 metrů. Téhož dne uskutečnil Kašpar první vzlet s cestujícím, jímž byl jeho bratranec Evžen Čihák.
1911 - 1. dálkový let z Pardubic do Prahy
- ing. Jan Kašpar
Slavný let Pardubice - Velká Chuchle, který jej proslavil, uskutečnil 13. května 1911. Vzdálenost 121 km překonal za 92 minut ve výšce asi 800 m. Letoun, kterým tento let uskutečnil, daroval Kašpar v roce 1913 tehdejšímu Technickému muzeu Království českého, kde (dnes Národní technické muzeum v Praze) je vystaveno dodnes.
2) elektrická energie - elektrotechnický průmysl
František Křižík ( = "český Edison")
- zakladatel elektro průmyslu u nás
- propagátor stejnosměrného proudu
- vybavení pro 130 elektráren
- tramvajová doprava v Praze, Vídni a Dubrovníku
- vynález obloukové lampy (zářila více než Edisonovy žárovky)
- elektrická pozemní lanovka na Petřín
Video
Video
Emil Kolben
- propagátor střídavého proudu
- úspěšný podnikatel - výrobu elektromotorů a zařízení pro elektrárny.
V mládí pobýval jako technik v USA, kde pracoval pro Edisona a setkal se i s Teslou.
Po návratu do Čech vytvořil malou, ale prosperující firmu Kolben a spol. a později se spojil s firmou Daněk a vznikla továrna ČKD = Českomoravská Kolben - Daněk.
Jakožto Žid byl za války deportován do koncentračního tábora Terezín, kde zemřel.